بهداشت و درمان

بهداشت و درمان



تاریخ : 1401/6/7 ساعت 15:50






خلاصه مطلب: معرفی نظام بهداشت و درمان در کانادا

 


نظام سلامت و خدمات

🔺 سیستم و خدمات بهداشتی و درمانی کانادا؛  شامل کارت های بهداشتی، مراقبت های بهداشتی اولیه، بیمارستانی و مراقبت های مستمر، تامین مالی و پوشش دارویی است.
اداره و ارائه خدمات مراقبت های بهداشتی بر عهده هر استان یا منطقه است که طبق مقررات قانون بهداشت کانادا هدایت می شود. استان ها و مناطق این خدمات را با کمک دولت فدرال در قالب نقل و انتقالات مالی تامین می کنند.

خدمات مراقبت های بهداشتی شامل مراقبت های بهداشتی اولیه بیمه شده (مانند خدمات پزشکان و سایر متخصصان بهداشتی) و مراقبت در بیمارستان ها است که بیشترین هزینه های سلامت استانی و منطقه ای را تشکیل می دهد.استان ها و مناطق همچنین به برخی از گروه ها مزایای بهداشتی تکمیلی که تحت پوشش این قانون نیستند، مانند پوشش داروهای تجویزی ارائه می دهند. سطح و دامنه پوشش مزایای تکمیلی بین حوزه های قضایی متفاوت است.


کارت بهداشت :
🔺 هر یک از اعضای خانواده  در کانادا باید پرونده ای جداگانه نزد پزشک خانواده تشکیل داده که وضعیت درمان وسوابق پزشکی آنها با مرور آن قابل دسترس باشد. مضاف بر این هر فرد در کانادا دارای یک کارت بهداشت است و به همراه داشتن کارت بهداشت کانادا جهت دسترسی به هر گونه سرویس پزشکی ٬ کلينيک و یا خدمات بيمارستانی لازم و ضروری است. پزشکان خانواده ، پزشکان عمومی هستند و اغلب نخستین پزشکانی هستند که بيمار را ویزیت کرده یا بيماری را تشخيص می دهند و به درمان آن می پردازند . چنانچه بیمار نیاز به پزشک متخصص داشته باشد  پزشک خانواده معمولا وی را به پزشک متخصص معرفی خواهد کرد.


 🔺پزشک متخصص ٬ برای بیمار دستور تست های آزمایشگاهی٬ رادیو گرافی ٬ سونوگرافی و دیگر آزمایشهای لازم را صادر می نماید و پس از تشخیص واقدام به درمان تمامی مدارک و پرونده آزمایشگاهی بیماررا به پزشک خانواده ارجاع می دهد تا در فایل مخصوص بیمار ثبت و ضبط گردد.
هنگامی که یک ساکن به استان دیگری نقل مکان می کند، می تواند به مدت 3 ماه از کارت بیمه مراقبت بهداشتی اصلی خود استفاده کند. این به آنها زمان کافی برای ثبت نام در طرح جدید و دریافت کارت بیمه درمانی جدید خود می دهد.

 

خدمات بیمارستانی
مراقبت های بیمارستانی که گاهی اوقات "مراقبت حاد" نامیده می شود، بخش مهمی از سیستم مراقبت های بهداشتی کاناداست. دولت کانادا مسئول تنظیم و اجرای اصول یا استانداردهای ملی برای سیستم مراقبت های بهداشتی از طریق قانون سلامت کانادا است.
قانون سلامت کانادا ضوابط و شرایط مربوط به خدمات مراقبت بهداشتی بیمه شده - استانداردهای ملی - را که استانها و مناطق باید برای دریافت سهم انتقال نقدی کامل فدرال تحت مکانیسم انتقال، رعایت کنند، تعیین می کند.

🔺 خدمات بیمارستانی بیمه شده تحت قانون سلامت کانادا تعریف شده است. آنها شامل خدمات ضروری پزشکی در بستری و سرپایی مانند:
ـ اسکان بخش استاندارد یا عمومی
ـ خدمات پرستاری
ـ روش های تشخیصی مانند آزمایش خون و اشعه ایکس
ـ داروهای تجویز شده در بیمارستان
ـ استفاده از اتاق عمل، اتاق کیس و امکانات بیهوشی

 

Medicare
اصطلاحی است که به سیستم مراقبت بهداشتی کانادا با بودجه عمومی اشاره دارد. کانادا به جای داشتن یک طرح ملی، 13 طرح بیمه سلامت استانی و منطقه ای دارد. تحت این سیستم، همه ساکنان کانادا بدون پرداخت هزینه از جیب خود، به خدمات پزشکی و بیمارستانی ضروری دسترسی دارند.
نقش ها و مسئولیت های خدمات مراقبت های بهداشتی بین دولت های استانی و منطقه ای و دولت فدرال مشترک است. دولت های استانی و منطقه ای مسئول مدیریت، سازماندهی و ارائه خدمات مراقبت های بهداشتی برای ساکنان خود هستند.
و مسئولیتهای دولت فدرال از قرار زیر است:

ـ تنظیم و اجرای استانداردهای ملی برای سیستم مراقبت های بهداشتی از طریق قانون سلامت کانادا
ـ ارائه حمایت مالی برای خدمات مراقبت های بهداشتی استانی و منطقه ای
ـ  حمایت از ارائه خدمات مراقبت های بهداشتی به گروه های خاص
ـ ارائه سایر عملکردهای مرتبط با سلامت قانون سلامت کانادا

🔺 طرح های بیمه مراقبت های بهداشتی استانی و منطقه ای بایداستانداردهای شرح داده شده در قانون سلامت کانادا را رعایت کنند. این برای دریافت کامل پرداخت آنها تحت انتقال سلامت کانادا ضروری است.این استانداردها عبارتنداز:

    مدیریت دولتی
    جامعیت
    جهانی بودن
    قابل حمل بودن
    دسترسی

مدیریت دولتی
طرح های استانی و سرزمینی باید به صورت غیرانتفاعی توسط یک مقام دولتی اداره و اجرا شود.

جامعیت
طرح های استانی و سرزمینی باید کلیه خدمات ضروری پزشکی ارائه شده توسط:  بیمارستان ها ، پزشکان ، دندانپزشکان زمانی که خدمات باید در بیمارستان انجام شود را شامل گردد.
خدمات ضروری پزشکی در قانون بهداشت کانادا تعریف نشده است. طرح های بیمه مراقبت های بهداشتی استانی و منطقه ای با دانشکده ها با گروه های پزشک مربوطه خود مشورت می کنند. آنها با هم تصمیم می گیرند که کدام خدمات از نظر پزشکی برای اهداف بیمه مراقبت های بهداشتی ضروری است.
اگر خدماتی از نظر پزشکی ضروری تلقی شود، هزینه کامل باید توسط طرح بیمه مراقبت های بهداشتی عمومی پوشش داده شود.

جهانی بودن
طرح های استانی و سرزمینی باید همه ساکنان را پوشش دهد.

قابل حمل بودن
برنامه های استانی و سرزمینی باید همه ساکنان را در هنگام سفر در داخل کانادا پوشش دهند. همچنین پوشش محدودی برای سفر به خارج از کشور الزامی است. هنگامی که یک ساکن به استان دیگری نقل مکان می کند، می تواند به مدت 3 ماه از کارت بیمه مراقبت بهداشتی اصلی خود استفاده کند. این به آنها زمان کافی برای ثبت نام در طرح جدید و دریافت کارت بیمه درمانی جدید خود می دهد.

دسترسی
طرح های استانی و سرزمینی باید دسترسی معقول ساکنین را به خدمات ضروری پزشکی فراهم کند. دسترسی باید بر اساس نیاز پزشکی باشد و نه توانایی پرداخت.

 

🔺 بودجه فدرال برای مراقبت های بهداشتی
دولت فدرال بودجه مراقبت های بهداشتی را از طریق انتقال سلامت کانادا به استان ها و مناطق ارائه می کند.استان‌ها و مناطق از طریق سایر نقل و انتقالات مالی از حمایت مالی فدرال بیشتری برخوردار می‌شوند.


🔺 ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به گروه های خاص

کانادا خدمات مستقیم مراقبت های بهداشتی خاصی را به برخی از گروه ها و جمعیتها ارائه می دهد، از جمله:

   ـ  مردم ملل اولیه و بومیها که در مناطق بکر زندگی می کنند
   ـ اینویت
   ـ  خدمت به اعضای نیروهای کانادایی
   ـ جانبازان واجد شرایط
   ـ  زندانیان در ندامتگاه های فدرال
   ـ  برخی از گروه های مدعی پناهندگی

 

سایر عملکردهای مرتبط با سلامت فدرال

🔺 کانادا مسئول تنظیم و نظارت بر محصولاتی است مانند:

    غذا
    محصولات مصرفی
    داروسازی
    لوازم آرایشی
    مواد شیمیایی
    آفت کش ها
    تجهیزات پزشکی
    دستگاه های ساطع کننده تشعشع مانند تلفن های همراه

 

دولت فدرال همچنین از این فعالیتها حمایت می کند:

    تحقیقات بهداشتی
    ارتقاء و حفاظت از سلامت
    نظارت و پیشگیری از بیماری

 

Supporting Inuit children
🔺 این برنامه تضمین می کند که کودکان به محصولات اساسی بهداشتی، اجتماعی و آموزشی، خدمات و حمایت هایی که توسط دولت تامین می شود، در صورت نیاز دسترسی دارند.
در طول همه‌گیری ویروس کرونا، ابتکار اول کودک اینویت به کودکان اینویت که در کانادا زندگی می‌کنند کمک می‌کند تا به محصولات، خدمات و حمایت‌های مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. به عنوان مثال، این می تواند شامل لپ تاپ، تبلت یا سایر ابزارهای آموزش الکترونیکی باشد، در صورتی که نیازهای بهداشتی، آموزشی یا اجتماعی مشخصی را برآورده کنند. هر استان و منطقه یک نقطه کانونی منطقه ای برای حمایت از متقاضیان در دسترسی به ابتکار اول کودک اینویت دارد.

 

🔺  بیمه در کانادا :

 

بيمه عمر

 تامين کننده پولی است که در صورت فوت یکی از اعضای خانواده٬ برای پرداخت مخارج مراسم تشييع پرداخت می گردد.این مبلغ همچنين می تواند برای تامين بودجه خانواده در دوران نداشتن درآمد مناسب باشد. مقدار قيمت بيمه عمر بستگی به سن و وضعيت سلامتی فرد بیمه شده دارد.

بيمه از کار افتادگی

 درآمد شخص بيمه شده را٬ وقتی که شخص بعلت نياز به مراقبت پزشکی یا از کارافتادگی،  مجبور به ترک کار شده باشد٬ تامين می کند. مقدار قيمت بيمه از کار افتادگی بستگی به سن ٬ وضعيت سلامتی ٬ و درجه ریسک شغل فرد دارد.

بيمه صاحب خانه و بيمه مستاجر

بیمه آسيب ها و خساراتی ناشی از آتش سوزی٬ حوادث طبيعی٬ خرابکاری٬ سرقت٬ و موارد مشابه می باشد که منزل شخصی بیمه شده ووسایل آن را شامل می شود. بيمه صاحبخانه همچنين می تواند فرد را در مقابل مسئوليت محافظت نماید. یعنی اگر در محدوده ملک بیمه شده ، کسی مجروح شود و قصد شکایت از وی داشته باشد٬ بيمه در کنارش خواهد بود.  اجاره یک آپارتمان یا خانه ٬ مستلزم اقدام فرد برای بيمه مستاجر است تا وسایل شخصی مستاجر از هرگونه حادثه مصون بمانند. مقدار قيمت بيمه صاحبخانه یا بيمه مستاجر به عواملی مانند ارزش خانه٬ ارزش اموال و وسایل ٬ و خطرات بالقوه  مربوط می شود.

بيمه خودرو

 تمام کسانی که با وسيله نقليه موتوری رانندگی می کنند٬ مجبورند حداقل بيمه تعيين شده برای خودرو را داشته باشند. با توجه به نوع پوشش بيمه خودرو٬ موقع وقوع تصادف٬ بيمه کمکهایی مانند تعمير  یا جایگزینی خودرو ٬ حمایت از بیمه شده در صورت صدمه یا از کار افتادگی٬ و انجام حمایتهای مالی در صورت صدمه دیدن فرد دیگر بوسيله خودروی بیمه شده، را انجام خواهد داد. بيمه خودرو، اتومبیل بیمه شده را در مقابل سرقت یا هرگونه آسيب از جانب دیگران بيمه می کند

بيمه مسافرت

مخارج سفر را که به دلیل کنسل شدن پرواز ٬ گم کردن بليط ٬ گم شدن بار و غيره بوجود می آید٬ پوشش دهد. هزینه بيمه مسافرت باتوجه به طول مدت سفر٬ سن بیمه شده  ٬ وضعيت سلامتی وی  و مواردی دیگر٬ تغییر می کند. این  بیمه ، مخارج خدمات اورژانس پزشکی خارج از کانادا را که مبلغ آن بالاتر از مقدار پوشش داده شده بوسيله کارت بهداشت باشد٬ جبران می کند.